TEKST BERT GORISSEN ILLUSTRATIES MOKER ONTWERP
DE EERSTE AUTO
De eerste 14 jaar rijden we-
genwachten op motoren met
zijspan, maar in 1960 neemt
de 2CV 'besteleend' het over.
Veiliger en comfortabeler
voor de bestuurder en meer
plek voor gereedschap.
KICKSTART IN 1946
De plannen voor een pechhulpdienst liggen
er al vóór de Tweede Wereldoorlog, maar de
bezetting verhindert de uitvoering. Op 15 april
1946 is het eindelijk zover: de eerste zeven
wegenwachten trappen hun Harley Davidson
WLC-motoren (afkomstig van het Canadese le-
ger) brullend tot leven en gaan op weg.
VOLKSWAGEN GOLF
Aan alles komt een eind; zo
ook aan het tijdperk van de
Renault 4. Het is 1982 als de
Golf 1 diesel de decennia-
lange verbintenis van de We-
genwacht met Volkswagen
inluidt.
'WE KOMEN
OP DE PEDAL
Pechklanten kijken er
soms raar van op, maar de
elektrische bakfiets is sinds
2018 een uitkomst in het
stadsverkeer. De wegenwacht
is sneller en schoner bij je
en heeft haast net zoveel
gereedschap bij zich als een
collega met een auto.
ANWB
wegenwacht
WEER FRANS
Als de 2CV aan vervanging toe is, test de
Wegenwacht de DAF 33 en de Citroën Ami.
Ze blijken te licht voor het zware werk. De
Renault 4 kan het wel aan en is halverwege
de jaren 70 een vertrouwde verschijning op
de weg. Ook fijn: onder de achterklep sta je
als wegenwacht droog bij regen.
WEGENWACHT
8
ANWB
wegenwacht
WEGENWACHE
ANWB
5